Week 31-32

32
  • Klap eens in je handjes

  • Da-da

  • De kracht van herhaling

Klap eens in je handjes – blij, blij, blij! Die handen zijn toch echt wonderlijke dingen. Net ontdekt dat je er mee kan zwaaien, komt je kind er nu achter dat er ook nog zoiets bestaat als in je handen klappen. En dat is leuk omdat het geluid maakt, en iedereen er blij en klappend op reageert. Actie-reactie, wat wil een kind nog meer? Nou, het nog een keertje doen!

Taalontwikkeling op volle toeren

Zei je kind nou net ‘papa’? Het zou kunnen. Maar het kan ook heel goed dat hij dat zegt tegen de tv, de plant, de kat en de bakker. Of dat het meer een ‘da-da’ was. Vaak is het rond deze tijd meer oefenen met klanken, wat soms per toeval klinkt als een woord. We willen het misschien ook wel te graag horen. Maar niet getreurd, papa: het is zeker de aanzet naar een echte welgemeende papa! Want de taalontwikkeling draait op volle toeren.

Steeds slimmer

Het geheugen wordt steeds beter. En dat betekent dat je kind nu in staat is geluiden te herkennen en zich te herinneren wat dáárna komt. Hoort hij dat er een potje opengedraaid wordt, dan verheugt hij zich al op een lekker maaltje. En hoort hij de bel gaan, dan weet hij: er komt visite!
Soms was het helaas geen potje of ging de bel op tv en dan bleken de verwachtingen fout. Dat kan tot gevolg hebben dat je kindje even van slag raakt, met tranen en al.

Een reactie uitlokken en die vervolgens krijgen, is nog steeds favoriet. Dus zwaaien, waarna er wordt teruggezwaaid blijft een populair spelletje. Misschien is het al uitgebreid met een potje ‘ik-laat-expres-speelgoed-vallen-want-dan-pakt-iemand-het-op’? Bereid je er maar op voor dat dit spelletje heel lang herhaald kan worden, en jij niet degene bent die het wint.